تیم ملی و کِشتی بدون ناخدا

تهران-ایرناپلاس- از آنچه می‌ترسیدیم، سرمان آمد. بالاخره نتایج ضعیف و دور از تصور تیم ملی، کار دست مرد بلژیکی داد و اکنون حضور دوباره و ادامه فعالیت مارک ویلموتس در رأس تیم ملی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

آنچه از ویلموتس بلژیکی در همین دوران دیدیم، نشان می‌دهد او فردی خونسرد و درون‌گراست، مردی که با شعار فوتبال هجومی به تهران آمد و خیلی‌ها تصور می‌کردند بعد از بازی‌های دفاعی تیم ملی با کی‌روش، حالا با او می‌توانیم در فاز هجومی نیز خوب کار کنیم، رویایی که نه‌تنها به واقعیت تبدیل نشد، بلکه همان سیستم دفاعی قبلی را نیز از دست دادیم و گل‌های بدی دریافت کردیم.

ویلموتس آمد تا صندلی داغ تیم ملی را پس از کی‌روش در اختیار بگیرد، او در دور رفت مرحله مقدماتی و در راه  جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، دو نتیجه عجیب و دور از انتظار به دست آورد. شکست برابر عراق و بحرین کافی بود تا حضورمان در جام جهانی و جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا به اما و اگرها کشیده شود و باید دید آیا فوتبال ایران از این بحران به سلامت خارج خواهد شد یا خیر؟

چه بر سر تیم ملی آمد؟

تیم ملی فوتبال کشورمان ۱۹ شهریورماه در اولین بازی خود در گروه سوم مقدماتی آسیا برابر هنگ‌کنگ به میدان رفت؛ بازی خارج از خانه‌ای که با نتیجه دو بر صفر به سود شاگردان ویلموتس به پایان رسید. ۱۸ مهرماه در ورزشگاه آزادی با ۱۴ گل و در یک بازی کاملاً یک‌طرفه، کامبوج را با شکستی سنگین بدرقه کردیم تا با اختلاف گل خوبی به مصاف بحرین برویم.

بازی با بحرین آن‌طور که ما انتظار داشتیم، پیش نرفت. نتیجه عجیب و شکست یک بر صفر برابر این تیم حاشیه خلیج فارس همه را شوکه کرد. باختیم و با این شکست رفتیم تا با پیروزی برابر عراق آن هم در کشوری ثالث، سه امتیاز شیرین کسب کنیم تا شرایط به سود ما تغییر کند، اما این رویا نیز خیلی زود بر باد رفت و حاصل کار ما در خاک اردن شکستی دیگر و از دست رفتن سه امتیاز حساس بود.

عراق با ۱۱ امتیاز در صدر جدول قرار دارد، بحرین با سه امتیاز بیشتر از تیم ایران در جایگاه دوم است و تیم ملی فوتبال کشورمان با تمام ستارگانی که در اختیار داشته تنها با ۶ امتیاز در رده سوم، چشم به روزهای آینده دارد. هنگ‌کنگ و کامبوج هم که شانسی در این گروه ندارند، با پنج و یک امتیاز در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

اما این پایان کار نیست! ما دو بازی مهم و بسیار حساس با تیم‌های عراق و بحرین داریم؛ دو بازی که باید در ورزشگاه بزرگ آزادی در روزهای ۱۵ و ۲۰ خردادماه و در مقابل هواداران پرشور فوتبال ایران برگزار شود. کسب ۶ امتیاز این بازی‌ها جدول را به نفع ما تغییر خواهد داد؛ به‌شرط آنکه این استرس حاکم بر تیم ملی بشکند و از نظر روانی نیز کادر فنی و بازیکنان به آرامش برسند.

بهترین گزینه برای صندلی داغ تیم ملی کیست؟

با توجه به شرایط کنونی تیم ملی، به نظر می‌رسد حضور دوباره ویلموتس در تهران نه به صلاح این مرد بلژیکی است و نه به سود فوتبال ما. حالا فدراسیون فوتبال بر سر سه‌راهی مانده تا صندلی داغ تیم ملی را به چه کسی بسپارد.

توقع از فوتبال ایران بالا رفته و طبیعی است همه نگاه‌ها به فدراسیون فوتبال و تصمیمی است که مسئولان این فدراسیون خواهند گرفت. به نظر می‌رسد مدیران فوتبال ایران حالا سه گزینه پیش رو دارند. گزینه اول ادامه همکاری با ویلتموس بلژیکی است. گزینه دوم حضور برانکو در ایران است و با توجه به شناختی که او از فوتبال ایران دارد، تنها گزینه خارجی که در این شرایط می‌تواند به ما کمک کند، همین مرد کروات است.

با بررسی‌هایی که صورت گرفته به نظر می‌رسد حضور برانکو در ایران بیش از سایر گزینه‌ها محتمل است. مرد کروات در این روزها بدون جار و جنجال، با مسئولان کشورمان در گفت‌وگو است. برانکو ایوانکوویچ در صفحه شخصی خود عکسی با محمدرضا صادق، سفیر ایران در کرواسی منتشر کرده است، هر چند او موضوع را به‌گونه‌ای دیگر مطرح کرده، اما می‌توان پیش‌بینی کرد در این دیدار دوستانه در خصوص تیم ملی و وضعیت آینده مرد کروات هم گفت‌وگو شده باشد.

گزینه دیگر این است که یک مربی باتجربه و بهره‌مند از دانش روز، سکان هدایت تیم ملی را در دست بگیرد. در بین مربیان ایرانی اگر جانب‌داری به حساب نیاید، می‌توان به نام‌هایی از جمله علی دایی، امیر قلعه‌نویی، حسین فرکی، یحیی گل محمدی و .... اشاره کرد. دایی هم کارآزموده است و هم در سطح بین‌المللی چهره‌ای شناخته شده به شمار می‌رود، امیر قلعه‌نویی تجربه بالایی دارد و هم از دانش خوبی بهره می‌برد. حسین فرکی باهوش و پرتلاش بوده و یحیی مربی جوان و خلاقی است؛ اما باید دید آیا مسئولان فوتبال کشورمان به سراغ گزینه خارجی می‌روند یا ترجیح می‌دهند کار را با یک مربی وطنی ادامه دهند.

البته یک موضوع مهم دیگر هم مطرح است، ما می‌توانیم در صورت رسیدن به جام جهانی قطر برای سکان هدایت تیم ایران تصمیم درستی بگیریم؛ چرا که آن زمان هم فرصت کافی داریم و هم شرایط بسیار متفاوت است.

ویلموتس در توییتر چه نوشت

همان‌طور که گفتیم سرمربی ایران مردی آرام و به دور از حاشیه‌ است، حداقل در زمان حضورش در ایران خود را این‌گونه نشان داد. شاید برای همین بود که حرف‌هایش را به خبرنگاران نگفت و مطالب خود را در توییتر بیان کرد. آنچه او نوشت مورد توجه رسانه‌های بلژیکی و فرانسوی قرار گرفت و بازتاب‌های بسیاری به همراه داشت.

نشریه فرانسوی اکیپ، وب‌سایت موندیال اسپورت، نشریه لِسوار، سایت بلژیکی اسپورت‌مگزین، RTBF بلژیک و RTL فرانسه همه و همه با اشاره به وضعیت کنونی ویلموتس به رفتن این مرد بلژیکی از فوتبال ایران اشاره داشته و مدعی شدند فدراسیون فوتبال ایران به دفعات مفاد قرارداد خود را نقض کرده است.

در مطالب منتشر شده از سوی این رسانه‌های خبری، به موضوع اختلاف فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس پرداخته شده و این‌گونه عنوان می‌شود که سرمربی کنونی تیم ملی به‌زودی تهران را ترک خواهد کرد و باید منتظر یک فرد دیگر در رأس کادر فنی تیم ایران باشیم. حتی در یکی از رسانه‌های این کشور از برانکو نام برده و او را گزینه احتمالی نیمکت تیم ایران می‌داند.  

اما نظر مسئولان فدراسیون فوتبال ایران چیز دیگری است، در بیانیه‌ای که فدراسیون فوتبال منتشر کرد این مطلب آمده است که ما به‌صورت کامل به تعهدات خود در قرارداد فی‌مابین پایبند بوده و تنها موضوع در فرآیند قرارداد، موضوع دیر کرد در پرداخت پول بود که با تلاش گسترده فدراسیون این موضوع نیز محقق شد.

و حالا یک سؤال، با توجه به تحریم‌های موجود و مشکلات به وجود آمده در انتقال پول، آیا باز هم اصرار به حضور مربیان خارجی در کشورمان داریم که این‌گونه دچار مشکل شویم؟

فضایی برای اشتباه نیست، زمان را دریابیم

تا چشم به هم بزنیم باید در نیمه دوم خرداد ۹۹ در ورزشگاه بزرگ آزادی به مصاف بحرین و عراق برویم. دیدارهایی که برای ما حکم بازی مرگ و زندگی دارد و هیچ جایی برای خطا و اشتباه نداریم. در سالیان گذشته عادت کرده‌ایم بدون دردسرهای همیشگی به جام جهانی صعود کنیم، اما این بار در همان مرحله مقدماتی دچار چالش و مشکل شده‌ایم و این به آن معنی است که اوضاع اصلاً خوب نیست.

فوتبال یک پدیده اجتماعی و همه‌گیر است و هر اتفاقی که در این حوزه از ورزش روی بدهد، طبعات خود را به همراه خواهد داشت. فوتبال فقط بازی در زمین چمن نیست و بسیاری از نتایج مسابقات بیرون از زمین بازی رقم می‌خورد. تا زمان داریم باید کادر فنی تیم ملی را تقویت کنیم. باید از دانش روز برای بهره‌مندی از فرصت‌هایی که پیش روی فوتبال ایران است، بهره کافی را ببریم. تیم‌هایی همچون عراق و بحرین در کمین هستند تا از کوچک‌ترین لغزش ما بهره ببرند و امیدواریم شرایط کنونی و وضعیت نه چندان مساعد تیم ملی را مسئولان ورزش به‌خوبی درک کنند.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.